lördag, september 19, 2009

sittning i besittning

Okej. Hur ska jag börja?

Ska jag börja med att berätta att jag sitter i mitt bakislinne, med en pannknack sällan skådad men ändå är fruktansvärt nöjd?

Eller är en bättre början att göra ett försök att skönlitterärt beskriva händelseförloppet i kronologisk ordning? "I gemensam ensemble vandrade vi från Sydskånska till AF-borgen, kvällssolen låg likt en mantel över oss och [...]".

Det är ingen idé att försöka göra något snyggt av det här, det är alldeles för stort för att jag ska kunna åta mig att beskriva förra kvällen ordentligt. Låt mig istället förklara vad en sittning är.

En sittning är en trerättersmiddag med inslag av alkohol och allmänt ploj. Man är ofta utklädd eller iförd kavaj (som på lundensiska betyder antingen klänning eller kostym, beroende på om man hade rosa eller blå strumpor som småtting). På sittningen igår bar vi kavaj.

Man får in en förrätt och något alkoholhaltigt att dricka till. När man har ätit ungefär halva håller någon ett tal eller gör något kul i största allmänhet. Man skålar med sin bordsdam och resten omkring en. Detta pågår hela kvällen, skillnaden är att förrätten byts mot varmrätt som byts mot efterrätt. Ölen byts mot vin som byts mot sprit. Man blir helt enkelt full och spiller lite potatisgratäng på sin slips men man bryr sig inte det minsta för man har fruktansvärt kul, och man blir så sinnessjukt glad av rödvin.

Det är en sittning, i korta drag. Vår sittning igår var riktigt härlig med tal av diverse Tornanationers inspektorer och quratorer. En höjdpunkt var Hiphop-Kalles och hans väns cover på Dead Prez - Hip Hop där refrängen hade bytts ut mot "TOR-NA! TOR-NA!". En annan var när hela Sydskånska Nationen sjöng nationssången Hacka bedor, eller vad fan den nu heter.

Eftersläppet var en väldigt massiv fest och jag vågar gissa att nästan samtliga deltagare hade en jävligt kul kväll. Jag kände mig i alla fall fruktansvärt nöjd när jag kvart i tre knatade iväg på falafeljakt och därefter tog mig till Michael Hansens kollegium där jag spenderade natten. Detta lär ju repriseras nästa år.


"Vi går här på slätten och hackar våra bedor
Vi går här på slätten och hackar hela dan!

Ooh, vi hackar våra bedor
Ooh, vi hackar hela dan!"

2 kommentarer:

  1. Det enda dåliga för kvällen var raggfronten, vi måste börja styra upp det snart.

    Kan f.ö. stoltsera med att jag inte har minsta bakfylla idag. Woho!

    SvaraRadera
  2. Jag kände helt enkelt att det var för mycket annat kul att fokusera på så jag orkade inte bry mig alls om den aspekten.

    Jag mår halvt som en påse med skridskor men är nöjd ändå!

    SvaraRadera