onsdag, september 02, 2009

om jag saknar det? inte en chans, saknar det fan inte alls

Just ja, jag måste ju skriva ett kvällsinlägg. Jag försöker blogga en gång om dagen här, och apropå det...

Min disciplin har stärkts som fan på den veckan jag har varit här. Jag bloggar fast jag inte riktigt orkar bara för att få fram ett inlägg om dagen. Jag diskar efter mig. Jag köper inte godis när jag går på Ica, bara mat. Jag åker hem med bussen och äter för att inte behöva betala för mat ute. Det är helt fantastiskt.

Det enda som inte funkar riktigt än är att komma upp på morgonen. Det är inte så att jag skiter i att klockan går igång - jag vaknar inte av den överhuvudtaget. Lyckligtvis gör mina roomies det så några sekunder efter att klockan har gått igång börjar arga röster ropa mitt namn och det får till och med mig ur min dvala (eller "sömnkoma" som Calle kallar det).

Boendeproblemet har fått en ny infallsvinkel. Det handlar inte riktigt om att hitta något längre - det börjar handla om att välja vad jag vill ha.

Kort sagt kan vi säga såhär: jag har chans på ett ställe från när min hyra går ut här (runt 20e september) till sista oktober. Till november känner jag mig jävligt säker på att få något via AFB, som är den största studentbostadsförmedlingen.

Men det är också såhär: redan nu börjar jag ligga jävligt bra till hos AFB, till den graden att det känns som att jag kan få något kanske nästa vecka. Men det är ju ett kanske, det förstnämnda alternativet är mer säkert.

Det första ligger hundra meter från skolan men är dyrt och gäller ju bara till sista oktober. AFB kan bli typ var som helst men är billigare och gäller längre. Det vore ju drygt att ta alternativ 1 och några dagar efter ligga först i kön på schyssta ställen hos AFB.

Kort sagt gjorde jag en fuling för att få mer betänketid och sa till den som har ställe nummer 1 att jag "verkligen måste se stället innan jag kan bestämma mig", vid detta lag var jag jävligt medveten om att hon har jobb upp över öronen och ont om tid. Så då fick jag en visning om ett par dagar, vilket ger mig lite extra tid att tänka och känna av AFB. Ni kallar det hustle, jag kallar det livet. Det är lite så jag jobbar.


Idag påbörjade jag mina universitetsstudier som tidigare nämnt. Av de femtio personer som har blivit antagna till kursen var typ... trettio pers på plats. Jag var en av väldigt få novischer, känns allmänt som att det är en kurs folk tar för att få softa ner och supa ett halvår mitt i sitt riktiga pluggande.


Ämnet verkar vettigt i alla fall, vi hade dock bara "lektion" i typ en halvtimme men det verkade jävligt uppstyrt. Jag fick köpa mig ett kompendium med massa text för 50 kr och tänkte att jag skulle sätta mig i biblioteket och börja läsa eftersom jag ändå hade sinnessjuka mängder tid att fördriva. Ett par sidor in var jag för en gångs skull glad för att jag gick på S:ta Ragnhildsgymnasiet och tackade inombords Mentor Åström för hans historiaessäer. Samma stil, om ni förstår. Man måste läsa vissa meningar fyra gånger för att greppa innebörden. Fruktansvärt intressant i alla fall, de två skrifter jag har hunnit läsa handlade mest om tidningsmarknaden och hur den har utvecklats i takt med att olika ekonomiska krafter tillkommit. Jag är taggad på denna kurs.

Annars har jag inte fått mycket gjort idag. Hälsat på Pelle, köpt mat. Imorgon ska jag förbi CSN och kolla så att allt är lugnt, mest för att ha något att göra. Jag är ledig med andra ord. På kvällen blir det Bar Babylon på Sydskånska Nationen!

Gonatt på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar