söndag, september 06, 2009

the little differences

Jag har ingen aning om varför jag tänker så mycket i filmreferenser för tillfället men så är det i alla fall, here goes:

Ni har sett Pulp Fiction (om inte ombeds ni vänligt men bestämt att genast trycka på krysset i det övre högra hörnet på webbläsaren för att sedan aldrig återvända). I början talar Vincent och Jules om de små kulturella skillnaderna mellan USA och Europa. Faktum är att jag tycker mig se en hel del skillnader bara mellan Skåne och STHLM.

  • På bussen visar man inte upp kortet, man stoppar det i en läsare som om det var en spårvagn.
  • Kollektivtrafiken är jävligt dyr, men till skillnad från SL får man faktiskt vad man betalar för här.
  • En stor kebabtallrik (med pommes och dricka) kostar aldrig mer än 50 kr, dessutom har de saltgurka på den. Detta spelar dock ingen roll, eftersom...
  • ... här äter man inte kebab så jätteofta. The most common, så att säga, är falafel.
  • Mjölk från Arla är riktigt svårt att få tag på, det som gäller är Skånemejerier.
Det var väl det jag kom på rent spontant nu. Kanske kör vi en pt 2 om tillfälle ges.

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar