måndag, september 21, 2009

kebabkulturkrock

Det här inlägget kan ses som the little differences pt 3 men jag fick till en så övermäktig alliteration i rubriken att jag inte kunde låta bli att ha med den. Hursomhelst, here goes.

Jag är från Södertälje, alltså gillar jag kebab/falafel. Vi har ett överflöd av dessa maträtter i stan och de flesta är också väldigt välsmakande. Jag såg därför framemot att utforska Lunds kebab- och falafelktultur.

Ta det inte fel - kebaben och falafeln smakar helt okej (även om de lägger saltgurka på, jag funderar på att sända in en motion om lagstiftning mot sådan kränkning av enskilda maträtter). Det problematiska är frågan man får när man beställer.

"Hej, en kebab tack!"

"Okej, vilken sås?"

Va, vadå "vilken sås"? Varje gång jag får frågan vill jag bara spänna blicken i personen på andra sidan disken och långsamt säga "din sjuka jävel...". Lägg bara på vitlökssås och vahettere-jamen-ni-vet-vanlig-kebabsås-den-där-lite-orangeaktiga, för i helvete. Det är liksom inget att diskutera. Det värsta är kanske inte att de frågar vad man vill ha för sås utan att frågan på allvar förutsätter att man bara vill ha en sorts sås. Det är för fan omänskligt - vitlökssås och kebabsås kompletterar varandra och bidrar till en smakexplosion sällan skådad, därför förutsätter jag att alla äter sin kebab så.

Men istället för att göra som jag egentligen vill - starta en högljudd dispyt - säger jag artigt "vitlökssås och stark sås, tack".

Hela processen avstannar alltid ett kort ögonblick när jag har sagt så och mannen på andra sidan ger mig en blick som säger "din sjuka jävel...".


Som vanligt har bilden ingenting med texten att göra (därmed inte sagt att jag inte blivit behandlad på detta fruktansvärda sätt på ovan visade ställe)


1 kommentar:

  1. Det är bara en södertäljebo som kan irretera sig på en sådan sak :) Jag älskar det!

    SvaraRadera