onsdag, september 30, 2009

akademiker - åsikter

Läste idag en krönika i Malmö/Lund City som fick mig att stå och se helt psykopatisk ut vid bussen då mitt ansikte nästan delades i två i ett försök att inte skratta läppen av mig. Dels är den här mannen mycket arg och dels använder han skällsord i stil med "evolutionsmiss" och "köttmongo", sådant tycker jag faktiskt är roligt. Huvudtemat i krönikan - huruvida vi studenter ska få kalla oss "akademiker" och se oss själva som smarta eller inte - har jag inte riktigt tagit ställning till än. Han kan väl ha någon poäng men visst tar han i så han nästan spricker?

(klicka på bilden så blir den mer läsvänlig)


Jag skrattar fram tills att jag ser bilden på honom. Då stelnar mitt leende till. Det där ansiktsuttrycket och den där kroppshållningen i kombination med den väldigt arga texten gör att jag blir lite, lite illa till mods.

Hursomhelst, vad tycks? Bör man rensa ut "köttmongon" från universitetet och bara låta de "uppskattningsvis, 5 procent vettiga studenterna" plugga? Personligen är jag rätt nöjd med att vara "akademiker" - eller student som jag själv brukar kalla mig vid sidan om livsnjutare och mångsysslare - men också relativt säker på att jag enligt herr Backman tillhör köttmongona.

1 kommentar:

  1. Du läser Pressvetenskap, enligt honom är du definitivt ett av köttmongona. Men du pluggar ju åtminstone en del -- vad han skulle kalla mig för vågar jag knappt tänka på.

    För övrigt må jag vara en av de minst nationalistiska personerna jag känner till, men om det är något jag är stolt över i Sverige så är det att alla har möjligheten att skaffa sig en utbildning, oberoende av bakgrund. Surpuppan kan ju flytta till klassegregerade Amerika om han är trött på det.

    SvaraRadera