torsdag, oktober 29, 2009

novischekonomi

Jag vågar spontant gissa att jag inte är den enda novischen i Lund som har upplevt en ranglig ekonomi. Särskilt när man påbörjar sin första termin kan det bli svårt, på grund av flera faktorer. Dels lider den här orten varje höst av en bostadsbrist från Helvetet vilket kan leda till att ens boende blir dyrt. De som har rum över utnyttjar situationen och vem kan egentligen klandra dem - jag hade också gjort det.

Bostadssituationen kan alltså bli dyr. Man kan få en ockerhyra, och man flyttar runt mycket vilket leder till veckohyror här och dubbla hyror där. Bor man dessutom utanför Lund sin första tid måste man slänga upp en röding varje månad för ett busskort.

Inte nog med det - har man aldrig bott hemifrån tidigare vet man inte hur det går till. Man fattar inte att man behöver handdukar, extra lakan, tvål och liknande, inte heller att dessa saker kostar pengar.

Dessutom behöver man för det mesta åtminstone lite kurslitteratur (även om jag måste erkänna att jag inte har lagt en spänn på det hittills). Utöver det är det massa novischaktiviteter som kostar pengar och dessa kan man inte skippa - de är vitala för ens sociala överlevnad. Och jävligt roliga, helt klart värda varenda slant.

Hur gör man då? Jag tänkte hålla mig från de vanliga tipsen om "jamen storhandla, laga storkok, kröka inte så mycket!" då jag är en man som eftersöker livskvalité. Detta är, enligt mig, bra alternativ (eller komplement) till ovanstående tips:

  • Se till att jobba på nationer och evenemang. Vad gör man en fredag eller lördag? Jo, för det mesta blir man full, vilket kostar pengar (sprit, inträde, fylleköp, bakispizza etc). Om man ser till att jobba någon fredag eller lördag då och då kommer detta bli en kväll man inte gör av med en krona. Dessutom betalar det ofta tillbaka sig i form av gratis inträden, nästan gratis fyllor och tillställningar som även dessa gör att man sparar pengar ännu en fredag eller lördag, om de är placerade på någon av dessa dagar. Många nationer anordnar tacksittningar veckovis för alla sina jobbare - detta brukar innebära att man blir matad, drucken och får gratis inträde till klubb. Åtminstone halva fyllekostnaden försvinner ju. Bortsett från den rent ekonomiska aspekten är det också svinkul att jobba och bra för ens sociala liv.
  • Besök ÖB och liknande varuhus. Personligen köper jag aldrig mat på till exempel Willys eller ÖB av den enkla anledningen att när jag äter något vill jag känna smaken av det. Andra produkter går dock utmärkt att köpa på billigaste möjliga ställe, såsom schampo, tvål, tandkräm, diskmedel, tvätt- och sköljmedel. Såvida man inte är en diskkonnässör är det oftast ens vanliga märken fast lite billigare, tar man allt på en gång är det definitivt värt bussresan.
  • Skaffa bonuskort på dina mataffärer. Personligen handlar jag nästan bara på ICA och har således skaffat mig ett ICA-kort. Redan efter några veckors handlande finns statistik över vad man brukar köpa och rabatterna trillar in. Det är nästan mer värt segerkänslan i magen när man får rabatt på fullkornspasta än att man faktiskt sparar pengar.
  • Om du är nikotinist, dra ner förbrukningen. När jag flyttade hit rökte jag väl nästan ett paket cigaretter om dagen vilket blir sinnessjukt dyrt när man plötsligt måste betala för sin hyra och mat. På ett par veckor går det enkelt att dra ner förbrukningen av vad jag brukar kalla "de onödiga cigaretterna". Ni vet, den man tar när man väntar på bussen, eller för att man har tråkigt, eller för att se laid-back ut när man går på stan. Jag har dragit ner min rökning med cirka 60% - inte nog med att jag sparar svinmycket pengar, rökning skänker mig nu mer njutning än innan. Det vanligaste tipset är väl antagligen "Sluta!" men är man eller har varit nikotinist vet de flesta att det inte riktigt är så enkelt. Framför allt inte när man är helt ny på ett ställe och kan behöva sina cigaretter eller sitt snus som en mental "snuttefilt".
  • Bonustips! Det här är inget jag praktiserar själv då jag aldrig har förstått den världen men en vän till mig började spela World of Warcraft när han flyttade hit. Det kostar tydligen inte så mycket och man blir ju beroende, så ja, tiden springer förbi utan att man är ute och spenderar pengar. Det går säkert att hitta ett alternativ även om man inte gillar datorspel - personligen tittar jag mycket på tv-serier.
Nu är det säkert inte så många som faktiskt har svårt att överleva rent ekonomiskt varje månad - jag har i alla fall klarat mig fint hittills, pappa Staten ger oss rätt mycket deg när man tänker efter. En bättre anledning till att praktisera tipsen ovan är väl snarare att kunna förhöja sin livskvalité på andra vis - köpa bättre öl än Grolsch när man är ute, investera i en stor påse hemtentagodis, äta ute med vänner, gå på pub mitt i veckan, slippa nudlar - och ändå ha ett gott ekonomiskt samvete.

Så rullar jag, kanske rullar ni på andra sätt? Holla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar