torsdag, oktober 22, 2009

hvalspeque

"En hval af ganska betydlig storlek hedrade i tisdags vid middagstiden Strömstads hamn med en fransk visit. Från yttre redden styrde han kurs rätt på Röndden, gjorde sedan en lof inåt hamnen, hvarvid han tycktes ha för afsigt att närmare undersöka briggen. Försöket, som antagligen ej föll honom i smaken, hvarför han åter ilade med full fart utåt, kastande vattenstrålar högt upp i luften."

Aftonbladet, fredagen den 10e mars, 1882.


Så jag har alltså varit i tidningsarkivet idag igen. Drog dit med Nella imorse efter en snabbfrukost på SOL, även Camilla befann sig på platsen. När vi hade presterat så att det nästan rann bläck ur porerna på oss tog vi en fika istället, på Ebbas. Ett ställe jag ej hade hunnit besöka än men fann mig trivas på.

Några timmar senare: myskväll med Linus. Godis, läsk & film från Hemmakväll. Vi såg Blood Diamonds, gissningsvis är det en jävligt bra film som jag är en för dålig människa för att förstå. Jag har bara svårt att empatisera med, och känna koppling till, diamantslavar. Visst, det är jättesynd om dem. Faktiskt. Och där stannar det. Jag kan inte gripas av det, jag är för bortskämd och västerländsk.

Filmen rekommenderas starkt till alla med mänsklig empati!


Skön helg på G, mer info kommer. Blubb blubb...

4 kommentarer:

  1. Hur var kaffet på Ebbas då? Nått att ha? Hade dom chokladkaffe? Å hade dom några smarriga kakor, för om dom inte hade dte får de nästan plus i kanten, kakorna är bara dåliga, både för ekonomin & för figuren!

    SvaraRadera
  2. Kaffet var exceptionellt, faktiskt. Men man fick en rätt liten kopp och påtår verkade inte ingå. Bra ställe när man inte har ätit ordentligt alltså, så man inte blir helt kaffad.

    Kakor fanns att tillgå, jag åt kladdkaka. Svingott.

    SvaraRadera
  3. EBBAS! Vem trivs inte där?

    SvaraRadera