måndag, november 16, 2009

"Dom kallar oss svennejävlar"

En dokumentär från UR om invandrarsituationen i Södertälje

Väldigt intressant dokumentär som jag precis har avnjutit till morgonkaffet. 30 minuter, med Musse i huvudrollen, tar den upp och konkretiserar det så kallade "problemet" med Södertäljes invandrings- och flyktingpolitik.

Känns viktigt att se på, dels för att det är Södertälje och för att jag inte har sett röda bussar på jävligt länge, men också för att temat är lika dagsaktuellt som någonsin.

Man får väl ha vilken åsikt man vill om situationen och dokumentären. Jag hör väl till en (av få) som försöker avproblematisera hela grejen på grund av mina goda erfarenheter. Jag började i högstadiet, klassen bestod av hälften invandrare och hälften svenskar och grupperingarna var där från dag ett. Kvar i mitten stod jag, Nahir och Salomon (av tre olika ursprung) och fattade mest ingenting. Men vi umgicks och mådde bra och var välkomna på alla hörn i klassen.

Dokumentären tar givetvis i så det knakar - men hey, så skapar man TV. Överlag tycker jag ändå att alla sidor får komma till tals och bilden av situationen blir mer och mer rättvis ju fler minuter som går. När Herr Nationaldemokrat får komma med sina åsikter pallar jag dock inte längre och måste bryta för en cigarett, men fortsättningen är väldigt fin även om middagen precis i slutet måste ha varit väldigt awkward för samtliga inblandade.

Jag är bekant med många av de medverkande sedan tidigare, vissa har jag träffat någon gång, vissa har jag inte träffat på flera år, vissa har jag jobbat med och så vidare, och så vidare. Det lyfter filmen för min egen del - det är faktiskt riktiga människor.

Jag har inte bott i Lund tillräckligt länge för att kunna känna av hur det fungerar här. Jag vet inte om det finns så mycket invandrare och flyktingar på pappret, men mångkultur finns det ju definitivt med tanke på bytisarna. Jag tycker det känns bra hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar