måndag, april 12, 2010

förbjud kvinnor att bära solglasögon eller inför namnskyltsplikt

Vi alla gillar våren. Man vaknar upp av en solstråle som gosar med tårna. Ler och sträcker lite på
nacken på det viset bebisar gör när man kittlar dem. Fullkomligen springer upp ur sängen och liknar mest av allt en Kelloggs K-reklam.

Väl ute skiner solen lite ännu mer, man kanske äter en glass som till slut rinner nerför handleden för att det är så vansinnigt varmt ute. Inte bryr man sig om det. Våren är trots allt här.

Jag vill dock införa en ny regel: man ska få tycka att en vårrelaterad sak är jobbig varje år. Jag tycker det är skitjobbigt med kvinnor iförda solglasögon.

Jag har väl egentligen ingenting mot solglasögon, de kan vara en trevlig accessoar. Jag köpte själv ett par idag. Men alla kvinnor som har solglasögon ser exakt likadana ut, hela tiden. Man kan knappt skilja blondiner från brunetter. Detta ger jag givetvis fan i så länge jag inte känner folk. Men när jag möter någon på en gångväg som drar ett kort "Hej!" och jag måste fundera resten av dagen över vem det kan ha varit, då dras en gräns.

Särskilt ångestladdat var detta när jag bodde i Södertälje. I stadens hjärta finns en större vattenansamling som kallas Maren, omgiven av bryggor. Så fort det är 5 plusgrader och lite sol utomhus samlas samtliga Södertäljebor på dessa bryggor och äter glass och låtsas älska livet. Så gjorde även jag och mina vänner när det begav sig och att gå längs hela den bryggan för att finna en sittplats var alltid en fruktansvärd upplevelse. Samtliga människor på bryggan bär solglasögon och alla tittar på en medan man går eftersom det inte finns något annat att se förutom änder. Hela tiden undrar man om man ska hälsa på folk eller inte och stressnivån ökar för varje sekund. Det hela är lite som en walk of shame, fast utan sex.

Vi löser det enkelt. Kvinnor, antingen tar ni av er solglasögonen, eller så tar ni på en namnlapp, eller så hälsar ni inte. Ja?

Maren - mellan april och juni Södertäljes bästa och sämsta plats

2 kommentarer:

  1. hahaha jag har solglasögon jämt så fort solen kommer fram men mig känner du väl för fasen igen om jag går förbi dig på stan hoppas jag!?

    SvaraRadera
  2. Det är inte helt säkert, måste jag erkänna. Ta av brillorna så fort du ser mig!

    SvaraRadera