torsdag, december 03, 2009

dags att spräcka hål på en myt

Studenter äter inte nudlar.

Man hör ofta folk lägga fram på diverse sätt att studenter äter nudlar. Till exempel säger vissa lite ledsamt "stackars studenter som bara har råd med nudlar, staten borde tänka mer på dem". Nej, vi har inga ekonomiska bekymmer om vi inte skapar dem själva.

Vissa skämtar om det vitt och brett, säger "Jahadu, hur är det att plugga och käka nudlar hela dagarna nu då? Hahaha!". Gemensamt för dessa människor är att de oftast precis har tagit studenten och nu a) är arbetslösa b) jobbar som telefonförsäljare alternativt lagerarbetare eller c) jobbar på sin rika pappas företag. Och de har lika fel som tycka synd om-människorna, dessutom är de irriterande.

Ingen jag umgås med äter nudlar, sen jag kom till Lund har jag inte hört talas om någon som äter nudlar. Visserligen umgås jag med jävligt kvalificerade människor, men ändå. Vet ni varför studenter inte äter nudlar? För att man är på gränsen till efterbliven om man gör det. Vet ni varför (och denna kommer blow your mind)? För att det är så larvigt jävla dyrt.

På Willy's har de portionspåsar med nudlar i roliga färger och smaker, de kostar om jag inte missminner mig 4,90 kr styck. 500 gram pasta kostar 10 kr om man har flyt. Man kan få ett kilo spaghetti för 15 spänn, och då snackar vi ingen jävla coop-spaghetti utan Barilla. Om man har något vettigt till pastan klarar man lätt fyra ordentliga måltider på 500 gram, det blir alltså pasta för 2 kr per måltid. Om man vill bli mätt på nudlar måste man nog äta tre-fyra paket, för totalt 15 kronor. Och då är man hungrig igen efter en timme - dessutom dum i huvudet.

Ta det inte fel - jag hatar inte nudlar. Nudlar är skitbra som utfyllnad i till exempel en rejäl wok. Men jag hatar fan folk som tror att studenter har nudlar som sin viktigaste näringskälla, och om det finns folk som faktiskt har det så hatar jag dem med.

5 kommentarer:

  1. Härlig teori.

    Some update though: Willys enportionsnudlar kostar 2,90kr.

    Men ändå. High five!

    SvaraRadera
  2. Okej då, tack för prisinformation. Faktan är fortfarande att det är fittigt jävla dyrt sett till näringsmängden, jämfört med riktig mat.

    SvaraRadera
  3. Stackars studenter som inte har råd med mat för att de köper sprit för pengarna.

    :D

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det känns fint att anses vara en kvalificerad människa. Till och med jävligt kvalificerad människa! *nöjd*

    SvaraRadera
  5. Helt sjukt men det stämmer Matte! Har aldrig tänkt så=) Bra tips till alla puckon som lever på nudlar!!

    SvaraRadera