måndag, januari 18, 2010

hur man blir riktigt, riktigt arg

För den som behöver ilska:

Arbeta på en hemtenta med oklara instruktioner, baserad på litteratur du inte har läst. Dra ett resonemang som börjar med att Metro i form av gratistidning inte alls hotar morgontidningar och som slutar med att Alex Schulmans blogghysteri och Bonniers medieherravälde nog egentligen är typ samma sak. Inse hur jävla långsökt det är - vägra skriv om det.

Känn hur ilskan förflyttar sig från huvudet ända ut i fingertopparna. Inse att du behöver nikotin för att inte gå bärsärk i korridoren, inse samtidigt att du en timme tidigare rökt din sista cigarett.

Bege dig ut i kylan, till den där lilla tobaksaffären vid Sparta. Lägg märke till att den enda cigarettsorten som är slut är LM Röd och vägra köpa Marlboro. Tänk istället "Det är säkert inte så mycket kö på Ica, jag glider in där".

Och mycket riktigt - det är ingen kö bortsett från en tant framför dig, som också bara ska ha ett paket cigaretter. Den här tanten härstammar dock från dinosauriernas tid och likaså gör kassörskan - att köpa ett paket cigaretter blir en komplicerad process eftersom de faktiskt måste diskutera "den gamla goda tiden" och ifall de var mer rädda för Tyrannosaurus Rex eller Ceratopsier i sina yngre tonår.

Bli svinarg, bli det. Känn att du lever. Imorgon kanske solen skiner på dig genom fönstret, kanske behöver du inte ens snooza utan vaknar upp med ett djungelvrål av lycka.

Men troligtvis inte.

4 kommentarer:

  1. Pissigt att vara förbannad. MEN! Jag har räddningen. En bild från erat mösspåtagningsfirande i Stockholm! HAHA! Den skulle platsa på Hultsfred, typ. Men nä, en kväll i sthlm. (Jag vill lägga in att vi började med champangefrukost kl 9 på morgonen, ett under alltså att jag ens står på benen.) Vart kan jag skicka den?

    SvaraRadera
  2. Har inte du mig på msn? Isåfall får du skicka den där. Om inte får du skicka din msn till mitt mobilnummer :)

    SvaraRadera
  3. Jag har lyckats ta bort msn från datorn. Sån onödig grej, men nu har jag all anledning att fixa tillbaka det. Så, din msn? :)

    SvaraRadera
  4. matias.aleksi@gmail.com, så hoppas jag att vi hörs inom kort!

    SvaraRadera