måndag, augusti 31, 2009

hur säger man nation på sydskånska?

Idag har varit en relativt produktiv dag. Calle började plugget runt 14 så vi gled in mot Lund med 166an redan vid 12-tiden för att ha något att göra. Vi kollade mest lite grejer han var tvungen att fixa, jag bestämde mig för att stanna i Lund medan han hade introduktionsmöte så jag fick en del grejer gjorda.

Jag har bland annat varit och köpt skolattiraljer: block, blyerts- och bläckpenna samt suddigum. Hittade riktigt schyssta block med tonat papper och vita linjer men det får vänta till första CSN-utbetalningen, nu tog jag något vanligt block för 15 spänn.

Passade också på att leta efter min kår, Humanistkåren, som tydligen har stängt idag. Imorgon har de öppet och jag tänkte faktiskt glida dit helt sonika, slå mig ner, ta en kaffe och börja snacka lite försiktigt med folk. Vad tror ni?

Dagens höjdpunkt var att skriva in sig på nation. Jag har haft svårt att välja vilken jag skulle ta, jag funderade på antingen Lunds som är den största eller någon mindre, mysigare nation. Sydskånska fanns inte i tanken alls förrän jag kollade deras hemsida igår och ett litet intresse föddes.

Sagt och gjort, jag och Calle gled till ett par nationer för att känna av vibben idag. Krischansta och Sydskånska är de som har hiphop så vi var på de och kikade. Krischansta verkade schysst men när vi var inne på Sydskånska fick vi båda en jävligt bra vibb.

Det låg i en mysig källare och folket tog verkligen hand om oss. Jag hade inte tänkt att bestämma mig idag men efter ett snabbt samtal med Jossan på telefon skrev jag impulsmässigt in mig på Sydskånska Nationen.

Varannan lördag (udda veckor) kör de Svartklubben, en klubb med inriktning på den lite mer okända och klassiska hiphopen vilket kommer passa mig jävligt bra. På fredagar har de en klubb vid namn Foxen med inriktning på funk & soul som jag i princip har lovat att komma till redan. Ibland verkar de också köra en electroklubb vid namn Blackout.

En torsdag i månaden har de reggaepuben Bar Babylon med jamaicansk mat och karibiska drinkar, och ni kan ju gissa när nästa tillfälle är? Jo, nu på torsdag. Så det har jag också lovat att gå på!

Utöver detta fixar de bakisfilm (de kallar det Filmcafé... pah!) på söndagar med tillhörande käk, har en radiosändning en gång i veckan, retrobar med musik från 60- och 70-talet och milkshakedrinkar, lunch på fredagar samt musikquiz-baren The Essential till och från. Det enda de inte har är en tidning men det kan jag nog klara mig utan.

Jag har i alla fall anmält intresse för att jobba på Svartklubben och Bar Babylon vid tillfälle, jag nämnde dock att min första kväll på Svartklubben kommer att ske på den sidan av baren där man får ölen istället för den där man serverar den. Men att jobba på någon tillställning blir nog ett grymt tillfälle att lära känna folk.

Inte nog med detta. Att jag gick med i Sydskånska är mest ett statement - jag får fortfarande festa/jobba på vilken nation jag vill. Underbart, visst?

Jag har tydligen ingen nollning vilket jag har varit väldigt besviken över - hur ska man annars lära känna folk, tänkte jag. Nu blev det som så att jag kommer få en fadder på Sydskånska som ringer mig någon dag, så får jag dra till honom/henne med massa andra färskingar och dricka sprit och sedan dra på pubkväll. Jag gick från Sydskånska till tonerna av Wu-Tang Clan - Bring Da Ruckus som strömmade ur deras dator och då insåg jag verkligen hur rätt jag hade valt.

Imorgon ska jag fixa ett par småsaker i Lund, bland annat gå till AFB och kolla vad de tror om mina möjligheter att få bostad till oktober. I övermorgon börjar plugget - can't wait!


Street-art i Lund


Mer street-art


Er tillgivne Sydskåning fick ett alldeles eget festivalband som ger massa fördelar de första veckorna i form av gratisinträden och liknande!


Hörs snart igen, peace out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar